Bevara vätskebalansen under graviditet

Att bevara vätskebalansen under graviditeten kan vara en utmaning. Anledningen är enkel: Symptom som orsakas av hormonella och fysiska förändringar under graviditeten påskyndar förlusten av vätskor och elektrolyter. Och när man förlorar vätskor och elektrolyter för snabbt blir man uttorkad.

Dessutom bidrar kroppens ökade vattenbehov till utmaningen att bevara vätskebalansen. Exempelvis är en majoritet av ”graviditetsvikten” vatten. Normalt finns det cirka 5-6 liter vatten i kroppen, men under graviditeten kan det öka till så mycket som 9 liter. Blivande mödrar producerar också mer blod (vilket kräver mer vatten) för att hjälpa till att skicka näringsämnen till fostret.

Morgonillamående

Omkring hälften av alla gravida mår illa under graviditeten, främst på morgonen. Vanliga symptom, som oftast börjar efter 4-6 veckor och toppar vid 9-13 veckor, är kräkningar, illamående, ökad svettning och mer frekvent urinering. Vanligtvis minskar symtomen kraftigt eller försvinner fullständigt vid andra och tredje trimestern, men upp till 20% av gravida kan uppleva morgonillamående under hela graviditeten. Kräkningar, ökad svettning och mer frekvent urinering, påskyndar förlusten av vatten och elektrolyter. Dessutom kan illamåendet motverka att man dricker vätska självmant, vilket gör det svårare att ersätta förlorade näringsämnen.

Hyperemesis

Hyperemesis, så kallad svår graviditetsillamående är ett sällsynt tillstånd som påverkar ca 2% av gravida. Symtomen på hyperemesis blandas ofta ihop med morgonillamående men de är mycket svårare och pågår under hela graviditeten. Symtomen är svåra kräkningar, extremt illamående och oförmågan att behålla maten. Liksom morgonillamående, orsakar symtomen på hyperemesis en snabb förlust av vätskor och elektrolyter.

Diarré

Diarré under graviditeten kan orsakas av plötsliga kostförändringar, ökad hormonproduktion eller känslighet för vissa livsmedel som några kvinnor har under graviditeten. Under den tredje trimestern, är diarré mer vanligt, speciellt närmare förlossningsdagen. Diarré resulterar i en allvarlig förlust av vatten och elektrolyter, och är en av de främsta orsakerna till uttorkning. Påfyllning av vatten och elektrolyter efter en diarréepisod är avgörande för att förhindra uttorkning.

Vilka är komplikationerna av uttorkning vid graviditet?

Förstoppning: Nästan alla gravida kvinnor upplever matsmältningsförändringar. Detta orsakas av hormonella förändringar som produceras under graviditeten och som kan leda till förstoppning. Att hålla sig ordentligt hydratiserad underlättar matsmältningen och avföringen.

Urinvägsinfektion: Gravida kvinnor är mer mottagliga för urinvägsinfektion och uttorkning kan öka risken för urinvägsinfektion. Till exempel i studier av icke-gravida kvinnor har det framkommit i en del resultat att uttorkning gör kvinnan mer mottaglig för urinvägsinfektion

Lägre fostervätska: Flera studier har påpekat att uttorkning kan minska fostervätskenivåerna.

Braxton Hicks sammandragningar: Uttorkning anses allmänt som en utlösare till Braxton Hicks sammandragningar och för att underlätta är att dricka mer vätska en första åtgärd.